چگونه گلودرد به جا مانده از دوران ابتلا به کرونا را تسکین دهیم؟

گلودرد می‌تواند به اشکالی مانند خشکی گلو، سوزش گلو و درد گلو بروز پیدا کند. گلودرد می‌تواند به عوامل مختلفی مانند بیماری یا آلودگی هوا رخ دهد. یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند با تجربه‌ی گلودرد همراه باشد، بیماری سخت کرونا است.

بیماری کرونا با تغییرات زیادی همراه بود که از سویه امیکرون با علائم شدیدی از گلودرد همراه شد. برای درمان گلودرد، بهترین راهکار مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است؛ اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم این بیماری از جمله گلودرد کمک زیادی کند.

در صورتی که بعد از ابتلا به کرونا همچنان از گلودرد رنج می‌برید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا راهکارهای درمان گلودرد به جا مانده از کرونا را بررسی کنیم.

روش‌های درمان گلو درد به جا مانده از کرونا

کرونا دارای علائم مختلفی مانند خستگی، سردرد، تب، اختلال در بویایی و چشایی، دردهای عضلانی، اسهال و گلودرد است. این علائم پس از ورود ویروس کرونا به بدن در عرض 2 تا 5 روز ظاهر شده و معمولا تا 14 روز ادامه دارد.

ویروس کرونا (به خصوص در سویه‌ی امیکرون) مجاری تنفسی را درگیر می‌کند در نتیجه می‌تواند به گلودرد و آبریزش بینی منجر شود. در زمان ابتلا به ویروس کرونا باید توجه زیادی به علائم داشته باشید و از خودتان بیشتر مراقبت کنید. در این زمان باید مایعات بیشتری بنوشید و هیچ استرسی نداشته باشید.

بهتر است در اولین اقدام به پزشک مراجعه کنید اما می‌توانید از روش‌های زیر به کنترل بیماری کمک کنید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

 

درمان دارویی گلو درد کرونا

در حال حاضر به طور کلی برای درمان کرونا هیچ دارویی توسط شرکت‌های داروسازی ساخته نشده است. اما برای کنترل گلودرد این بیماری می‌توانید از برخی داروهای ضد سرفه و تسکین دهنده درد گلو مانند آب نبات‌های درمانی یا قطره‌های سرفه استفاده کنید. اسپری‌های مخصوص گلودرد حاوی فنل نیز می‌تواند به تسکین درد گلو کمک کند. این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت ابتلای کودکان به کرونا از مصرف دارو به صورت خودسرانه جدا خودداری کنید و به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 

یکی از داروهایی که می‌تواند به کنترل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کرده و درد گلو را تسکین دهد، فلوسیترین نام دارد. فلوسیترین به صورت ساشه (پودر) توسط شرکت ابیان فارمد تولید شده است. این دارو به رفع علائم گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و … کمک زیادی می‌کند. ساشه‌ی سرماخوردگی فلوسیترین برای گلودردهای کرونا نیز موثر بوده و به کنترل این بیماری کمک می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه “فلوسیترین” مراجعه کنید.

 

روش‌های درمان خانگی گلو درد کرونا

در ادامه‌ی مقاله قصد داریم به برخی از روش‌هایی که به تسکین و بهبود گلودرد کرونا کمک می‌کند اشاره کنیم. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

 

مصرف آب و مایعات

مصرف مایعات زیاد به خصوص آب می‌تواند به خارج شدن مخاط به جا مانده از بینی و گلو کمک کند. نوشیدن آب به افزایش سطح ایمنی بدن نیز کمک زیادی می‌کند. نوشیدن مایعات هم دمای اتاق گلو را کمتر تحریک کرده و از اسپاسم گلو در دوران کرونا نیز جلوگیری می‌کند.

 

رژیم غذایی مناسب

با وجود گلودرد معمولا میزان اشتها به غذا نیز کم می‌شود بنابراین بهتر است در زمان ابتلا به کرونا و بعد از آن رژیم غذایی هدفمند و سرشار از ویتامین داشته باشید. مصرف غذاهای سالم و گرم می‌تواند به نرم شدن گلو کمک کرده و سرعت بهبودی را افزایش دهد.

 

دمنوش‌ گیاهی و خانگی

مصرف دمنوش‌های گیاهی و خانگی می‌تواند به درمان و تسکین دردهای گلو کمک کند. تهیه این دمنوش‌ها می‌تواند با آب ولرم، لیموترش و عسل انجام شود تا علاوه بر تاثیر درمانی با طعمی دلچسب نیز همراه باشد. دمنوش‌هایی مانند شیرین بیان، چای سبز، زردچوبه، نعناع کوهی، دارچین، آویشن، زردچوبه و … همچنین دمنوش‌های بدون کافئین نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله “درمان خانگی گلودرد با دمنوش گیاهی” را مطالعه کنید.

 

غرغره آب نمک

برای تسکین درد گلو و التهاب آن، می‌توانید مقداری نمک را در آب حل کرده و غرغره کنید. این روش یکی از روش‌های سنتی و مفید درمان خانگی گلودرد است.

 

استراحت و خواب کافی

خواب کافی و استراحت به افزایش میزان انرژی بدن کمک زیادی می‌کند. در هنگام استراحت بدن ما در بهترین حالت برای اقدامات درمانی و مقابله با ویروس قرار داد.

روش‌های درمان خانگی گلو درد کرونا

آیا تزریق واکسن کرونا باعث بروز گلودرد می‌شود؟

علائم کرونا در افرادی که واکسینه شده‌اند نیز مانند افرادی که واکسینه نشده‌اند یکسان است اما ممکن است شدت متفاوتی داشته باشد. تزریق واکسن کرونا برای کاهش خطر ابتلا و محافظت از شما در برابر شدید شدن بیماری انجام می‌شود و نمی‌توان گفت که تزریق واکسن کرونا باعث بروز گلودرد خواهد شد.
طبق بررسی‌های صورت گرفته علائمی مانند گلودرد در افراد واکسینه نشده مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند.

آیا هر گلودردی می‌تواند نشانه‌ی کرونا باشد؟

در صورت ابتلا به گلودرد بعد از مراجعه به پزشک و معاینه توسط او، می‌توانید جهت اطمینان تست PCR انجام دهید. در صورت انجام تست کرونا در روزهای ابتدایی و مثبت شدن نتیجه می‌توانید سریعا به پزشک مراجعه کرده و روند درمان را زودتر طی کنید. این درمان به موقع می‌تواند باعث کاهش دوره درمان شده و ساده‌تر این زمان را سپری کنید.

جهت مطالعه بیشتر

درمان سرماخوردگی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در شروع سرماخوردگی بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان شما از طریق مشورت با پزشک ادامه پیدا کند اما در صورتی که نمی‌توانید قرص و دارو مصرف کنید می‌توانید درمان را به صورت گیاهی و در خانه انجام دهید. روش‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد به سرعت بهبود سرماخوردگی (اغلب در بزرگسالان) کمک خواهد کرد.

راه‌های درمان سریع سرماخوردگی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که بعد از گذشت دوره درمان کرونا همچنان گلودرد داشته و با توجه به انجام روش‌های خانگی برای بهبود گلودرد همچنان دچار این عارضه هستید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت لزوم با استفاده از آزمایش‌های لازم و دقیق‌تر روند درمانی مناسب‌تری را طی کنید.

تفاوت میان ساشه و قرص

تفاوت میان ساشه و قرص چیست؟ | آشنایی با ساشه

دوره سرماخوردگی چند روز است؟

۱۵ روش درمان سریع سرماخوردگی | دوره‌ی سرماخوردگی چند روز است؟

نقش ویتامین سی (C) در بدن

نقش ویتامین سی (C) در بدن و هنگام سرماخوردگی

تهران، میدان ونک، خیابان خدامی، پایین‌تر از هتل هما، جنب خیابان ارم، پلاک ۴۲

لینک‌های مهم

مجله پزشکی
فرصت‌های شغلی
درباره ابیان فارمد
تماس با ابیان فارمد
محصولات ابیان فارمد
هلدینگ دارویی گلرنگ

مکمل‌های ابیان فارمد

لیکو آپ
لیکو اُلی
لیکو رویال
لیکو میون
لیکو زینک
لیکو مولتی

داروهای ابیان فارمد

مزاکتال
دپاپکس
دوبسیکا
فلوسیترین
لپارسید ۱۲۵
لپارسید ۲۵۰
سیمیوال ۵۰۰
کِی‌ سی تب ۵
کِی‌ سی تب ۱۰

آخرین مقالات پزشکی

سرماخوردگی چیست؟ | چطور آن را درمان کنیم؟
چرا افسرده می‌شویم؟ | افسردگی در زنان و مردان
پارکینسون و 5 واقعیتی که باید بدانید
کاربرد داروی والپروات سدیم چیست؟
آیا امکان دارد کودکان به پارکینسون مبتلا شوند؟
شرکت داروسازی ابیان فارمد

شرکت داروسازی ابیان فارمد با تمرکز بر تحقیق و توسعه گسترده و رویکردی مبتنی بر علم و تخصص فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ در صنعت داروسازی کشور آغاز نموده است. ابیان فارمد با بهره گیری از بهترین متخصصین و محققین داخلی و همکاری با شرکای بین المللی خود، همواره در جهت تولید داروهای تخصصی با بالاترین سطح کیفی و منطبق بر استاندارد های جهانی کوشیده است.

شماره تماس ابیان فارمد : ۰۲۱۹۱۲۰۰۰۹۰